Laddstation med en bil som laddar

Ömsen möjliggör att fler kan ladda elbil i centrum

Ömsen har uppfört fyra nya laddstolpar i Mariehamns centrum som kan ladda upp till åtta elbilar samtidigt. Laddarna är redan i bruk lagom till midsommar och sommarens turistsäsong.

Laddstolparna har redan monterats på Kaptensgatan precis utanför Ömsens kontor. Där finns plats för åtta elbilar att ladda sina batterier. Laddstolparna har redan monterats till Ömsens elnät och betalning sker via betalningstjänsten Virta (antingen genom mobilapp eller via internet).

Laddstolparna står på stadens mark men det är Ömsen som står för uppförandet och inkopplingen av laddplatserna.

-Det tyngsta skälet till att vi engagerar oss i nya laddstolpar är att vi vill vara med att bidra till ett mer hållbart samhälle. Vi vill underlätta att fler kan köpa elbil och veta att det finns laddstolpar centralt. Men också för att välkomna fler turister till Åland och Mariehamn. Vi vet att laddning kan vara en trång sektor under turistsäsongen och många av våra ägarkunder är beroende av turistnäringen, säger Thomas Lundberg, vd och koncernchef på Ömsen.

-Såvitt vi vet är vårt samarbete med Mariehamns stad det första i sitt slag där Ömsen uppför laddarna medan staden står för markytan. Staden har varit mycket tillmötesgående och vi hoppas nu att fler företag följer vårt exempel så ännu fler, både ålänningar och turister, kan ladda sina elbilar i centrala Mariehamn, säger Thomas Lundberg.

Ömsen har tidigare engagerat sig i att skapa fler möjligheter till laddning av elbilar. Redan före epidemin etablerades två stationer med bland andra Ömsens hjälp vid två matbutiker på Åland. Då var det privata initiativ – bland andra Ålands Elandelslag var engagerat.

De åtta nya laddplatserna är i första hand avsedda för elbilar, men även andra bilar får parkera där då det är Mariehamns stads parkeringsregler som gäller för platserna.